
Про розвиток і майбутнє системи забезпечення якості вищої освіти в сучасній Україні науково-педагогічні працівники кафедри підвищення кваліфікації та спеціалізованої підготовки у сфері цивільного захисту Олена Шароватова, Олена Бригада, Богдан Цимбал разом з очільниками підрозділів НУЦЗ України і здобувачками освітньо-професійної програми «Охорона праці» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (Юліана Халепа, Поліна Корягіна) дізнавались в осередку фахових дискусій, яким 17-18 вересня 2025 року став Український форум якості освіти (UQAF-2025), що відбувся у місті Луцьк.
Обговорюючи актуальні підходи до забезпечення та розвитку якості вищої освіти, своїм досвідом ділилися провідні українські та європейські експерти. Участь представників бізнесу, що презентували своє бачення взаємодії між університетами, державою та роботодавцями у підготовці конкурентоспроможних фахівців, активна робота студентських організацій вкотре підтвердили, що формування культури якості неможливе без тих, заради кого існує освіта.
Реалізований Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти спільно із Луцьким національним технічним університетом, Український форум якості освіти (UQAF-2025) зібрав близько 1000 учасників, які впродовж двох днів узяли участь в експертних обговореннях, практичних форматах та обміні досвідом під час 7 панельних дискусій, 11 воркшопів, 6 презентацій практик університетів, а також постерної сесії, де представлялись 10 освітніх програм, відзначених у 2024/2025 навчальному році як «зразкові».
Маючи можливість комунікації з іншими учасниками форуму офлайн, встановлювати нові професійні контакти, обговорювати актуальну інформацію з питань забезпечення якості вищої освіти та академічної доброчесності, можливість познайомитися з діяльністю Луцького національного технічного університету, який терміном на 7 років цього року отримав інституційну акредитацію Естонського агентства із забезпечення якості вищої освіти (HAKA), представники НУЦЗ України долучились до освітніх дискусій щодо актуальних питань змісту освіти; транскордонного забезпечення якості та особливостей міжнародної співпраці; стандартів вищої освіти нового покоління; шляхів формування якісної освітньої програми; ролі і значення постакредитаційного моніторингу; іноземних практик зовнішнього забезпечення якості освітніх програм; сучасного інструментарію практикоорієнтованого навчання та організації освітнього процесу; базових принципів політики, практики та інструментів протидії академічному плагіату; ролі університетів у формуванні обороноздатності України; щодо того, як освіта реагує на виклики війни; значення якості вищої освіти як основи розбудови інституційної спроможності переміщених ЗВО України; доступності, інклюзивності, механізмів відновлення освіти для всіх; іструментів протидії дискримінації та сексуальним домаганням у ЗВО; особливостей «зеленої» трансформації і набуття здобувачами вищої освіти компетентностей, орієнтованих на досягнення глобальних цілей сталого розвитку до 2030 року тощо.
Підсумком дводенної роботи, що поряд із змістовним наповненням мав і мотиваційну складову щодо вдосконалення наявних векторів і подальшого розвитку освітніх програм, стало беззаперечне твердження, що якісну і конструктивну основу для підготовки фахівців, здатних розвивати Україну, створює саме спільна систематична діяльність здобувачів, науково-педагогічних працівників, гарантів освітніх програм, роботодавців і державних інституцій.
За матеріалами https://naqa.gov.ua/
Олена Шароватова,
гарант освітньо-професійної програми «Охорона праці»
першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

